Millorem l’acústica del gimnàs amb l’ESMUC!

Millorem l’acústica del gimnàs amb l’ESMUC!

Ja gairebé portem tres setmanes amb aquest TGPE. L’encàrrec que ens han fet des de l’ESMUC és el de millorar l’acústica del gimnàs de l’institut que no és massa bona fent que hi hagi molta reverberació quan fem actuacions, teatre, …

L’ESMUC és l’Escola Superior de Música de Catalunya, allà s’ensenya des de tocar instruments (a partir de cert nivell) fins a sonologia, passant per direcció d’orquestra o psicopedagogia musical.

DSC04943En el nostre cas, estem col.laborant amb  l’Enric Guaus, cap del departament de sonologia. També ens estan ajudant dos alumnes d’aquesta especialitat que fan el seu Pràcticum: l’Anna Herrero i l’Andreu Soldevila.

La primera setmana, vam tenir tres sessions teòriques amb l’Enric. Ens va explicar què era una ona i què era la perturbació sonora. Ens va donar els coneixements necessaris per a començar a fer simulacions de la sonoritat d’una sala. Encara que van ser classes molt interessants en les que vam aprendre molt, en alguns moments l’Enric ensenyava elsconceptes com si fóssim universitaris, i en algun moment, estàvem una mica perduts.

DSC04949

La segona setmana, vam formar grups i vam començar prenent mesures del gimnàs. Cada equip es va ocupar d’una de les parets de la sala simulada com un prisma rectangular. A continuació vam elaborar un full de càlcul que ens permetés calcular l’absorció de cada paret tenint en compte el material del qual estava feta i que també ens donés el temps de reverberació ( TR60) per a poder simular la sonoritat del gimnàs.

La taula va ser complicada de fer ja que per a molts era la primera vegada que manegàvem un full de càlcul tan complicat. A banda, no havíem entès del tot què ens havia demanat l’Enric i vam tenir alguns problemes amb les fórmules. També ens va costar trobar el coeficient d’absorció d’alguns materials o, directament, descobrir de quins materials estava fet el gimnàs. Vam haver de recórrer al llibre de l’edifici, un totxo, però on vam trobar que el sostre, per exemple és de heraklith.

Després l’Enric, quan va veure que ens liàvem molt, ens va dir que ja l’acabaria ell i ho vam trobar una mica frustrant, ja que no ens ho va acabar d’explicar… Tot i això, alguns hi hem insistit i ens n’hem sortit i tenim un full ben complet. El podeu veure aquí.

El dimecres, vam petar uns globus a cada extrem del gimnàs i en vam gravar el so que feien des del centre de la sala. D’aquesta manera podrem calcular el temps de caiguda del so. La idea és repetir l’experiència després de fer alguna modificació per millorar la sonoritat i comparar els resultats per veure les millores aconseguides.  Realitzar aquesta petita experiència va ser difícil ja que vam haver d’aconseguir que els nois i noies que estaven fent classe d’Educació Física estiguessin en silenci total. També després, en escoltar les gravacions ens vam que no se sentia la veu que deia quin globus estàvem petant: menys mal que en sabíem l’ordre i les vam poder etiquetar correctament.

20170301_11031720170301_110310

File_000També, un dia vam visitar l’ESMUC. Primerament, ens vam trobar amb el director i vam una volta per l’escola. A les classes, vam veure els alumnes tocant i treballant. Després, vam anar amb l’Enric que ens va ensenyar alguns dels seus curiosos projectes. També vam analitzar la gravació d’un àudio de gots que van produir uns sorolls molt estranys.  Finalment, vam veure un estudi de gravació.

Va ser una experiència molt enriquidora on vam poder veure possibles sortides acadèmiques per als qui ens volem dedicar a la música o a l’estudi del so.

 

Actualment estem començant a estudiar diverses solucions per poder introduir al gimnàs per millorar-ne l’acústica. Concretament estem estudiant posar-hi algunes cortines de vellut gruixut que puguin absorbir el so o altres tipus de teles que també tinguin coeficients d’absorció alts. Per això hem visitat diverses botigues de roba i també alguna cosidora. També hem consultat a la ferreteria les possibles maneres de penjar les cortines al gimnàs.

Alhora alguns de nosaltres estem fent simulacions amb el full de càlcul de com milloraria l’acústica segons el tipus de tela que posem i quina superfície cobrim.

Amb tota aquesta informació i els pressupostos corresponents, caldrà que prenguem una decisió sobre quina actuació fer per millorar l’acústica de la sala.

En general, ens agrada bastant la idea d’aquest TGPE, però veiem molt complicat el que hem de fer per millorar el gimnàs i no sabem ben bé si, a l’hora de fer presentacions al gimnàs, realment es notarà la diferència. Tampoc sabem si la despesa econòmica compensarà la millora. 

Us deixem amb un vídeo que explica tot el que hem fet fins ara i també recull la nostra opinió sobre el que estem fent.

Share this post