Recerca històrica 3ESO. La vida en un mapa
En aquest BRC l’alumne ha entrat en contacte amb la geografia i amb la història de la geografia a través dels mapes, l’eina geogràfica per excel·lència. A través de diferents tasques l’alumne aprés a fer mapes, ha conegut què és la cartografia o la topografia.
Aquest any se celebra el 500 anys de la primera volta al món de Magalles / El Cano. Els alumnes van veure la importància de l’exploració marítima que anava dibuixant el mapa del nostre planeta a cop de vent, obrint noves rutes marítimes i a un cost humà molt alt. L’alumne a vist com es concebia el món a l’antiguitat i com ha canviat aquesta concepció al llarg dels anys, gràcies a l’època dels descobriments.
Els alumnes a través de l’elaboració de diferents tasques han reproduït el món més immediat que els envolta, realitzant mapes de percepció de la seva vida quotidiana, realitzat mapes físics de Catalunya i Espanya, mapes polítics d’Espanya i el Món. Però també s’han endinsat breument a la meteorologia a través d’interpretacions de mapes del temps.
Una de les activitats destacades, han estat fer un Kahoot per grup. Que ha servit per reptar-se uns als altres i així han aprés províncies, autonomies i comarques; i una activitat de síntesi, “Paisatge des d’un riu” consistia en fer un mapa en forma d’infografia des del punt de vista d’un riu. És a dir descriure el paisatge canviant des del naixement d’un riu fins a la seva desembocadura, amb imatges. Situant en el mapa-infografia ara una imatge de serralada i bosc, ara un paisatge agrícola o industrial, ara una activitat humana o un edifici representatiu del seu recorregut etc. El producte en aquest cas ha estat fer un document de recerca i una Infografia d’algun tipus de migració actual (territori d’origen del migrant fins al territori de destí, motiu –guerra, fam…— i ruta seguida).