Home

BRCS 4CANTONS

Blocs de Recerca, Creació i Servei del 4Cantons

Un nou TGPE per reflexionar sobre el sistema bancari

Al #TGPEFiareBancaEtica els alumnes de 4t d'ESO aprenen els principis de funcionament del sistema bancari i reflexionen sobre l'ús que els bancs fan dels diners dels seus clients i la coherència entre aquest ús i els seus valors personals. En aquest TGPE els nois i noies han de dur a terme l'encàrrec que els ha fet l'entitat externa Fiare Banca Ètica: una campanya de difusió sobre la banca ètica amb l'objectiu de donar a conèixer aquest tipus de banca alternativa als professors i a les famílies de l'Institut  i també, en la mesura del possible, al barri. Aquestes són les  impressions d'alguns [...]

Tanti auguri! Setmana UNESCO 2014 “Units en la diversitat” #TGPEASPACE

Darrer dia de projecte. Hem viscut dues setmanes molt intenses. ASPACE poblenou ens va encarregar documentar en vídeo la seva participació en la Setmana de la UNESCO 2014, Units en la diversitat. Hem anat a filmar, a fer fotografies, a parlar, a entrevistar, a explicar, a cantar i a ballar. Avui presentem als nostres companys i professors el resum del darrer tram del projecte. El producte final es podrà mostrar aviat, estem acabant el procés d'edició, les músiques, els quadres, i la nostra conclusió.       La veritat és que cada dia tenim idees noves que voldríem afegir al projecte. Hauran d'esperar a [...]

Grups experts

  Documentació, edició, música, coreografia i dibuix són els nostres cinc departaments d'experts. Col·laborem en la producció del vídeo "Iguals, però diferents" que documentarà la Setmana de la UNESCO 2014 a ASPACE-Poblenou.     Cadascú ha triat com vol col·laborar en el producte final.    

Venim de lluny

  I hem portat paraules llunyanes a la Setmana de la UNESCO "Iguals, però diferents" d'ASPACE-Poblenou. Alumnes nascuts arreu o nascuts aquí de famílies d'altres procedències han volgut explicar quants idiomes parlen,  quina edat tenien quan van arribar a Catalunya, quines cançons saben del seu país, o quina tradició, clima o festa porta cadascú a la seva maleta. A ASPACE hem deixat una paraula, la paraula "casa", en molts idiomes: Àrab, Armeni, Búlgar, Urdú, Anglès, Alemany, Euskera, Escocès, Francès, Italià, Rus, Xinés...     Encara no ens havíem adonat que tenim tantes cases al nostre institut. Reunir tants alumnes de tantes procedències ens [...]

Preguntem sobre la paràlisi cerebral

  Teníem moltes preguntes per la doctora Sílvia Fernández, que ha vingut avui a fer-nos una xerrada sobre la paràlisi cerebral. La Laura, la Carol i el Josep, d'ASPACE, també hi eren.   Li hem fet a la doctora Fernández les nostres preguntes, i ella ens ha explicat moltes coses que desconeixíem, d'altres que ja havíem descobert i algunes que ens pensàvem que les sabíem, però que les sabíem a mitges.     Ara ja podem parlar amb més coneixement dels tractaments i atencions mèdiques que ha de rebre la persona amb paràlisi cerebral.     Aquesta diapositiva ens ha semblat especial, explica coses que no ens havíem [...]

“Cap a un món on les màquines s’adaptin a les persones…”

  ...i no on les persones s'adaptin a les màquines." Jordi Lagares, 16 d'abril de 2000.   El company Jordi Lagares va escriure aquesta frase ara fa catorze anys. Ell ha dedicat anys i esforços a dissenyar i implementar solucions tecnològiques que adaptin l'ús de les màquines a diverses necessitats personals. En un món mediat per la tecnologia, tenir o no accés a aquesta tecnologia significa pertànyer o no pertànyer a aquest món, el nostre món.     Aquest matí hem anat a ASPACE Poblenou a escoltar Àngel Aguilar, responsable del Centre de recursos ASPACE (CRA). L'Àngel ens ha explicat quines solucions tecnològiques existeixen avui [...]

L’aventura submarina d’en Pio

L'encàrrec que ens van fer les quatre escoles de primària ( Arenal de Llevant , Les Acàcies, Pere IV i Llacuna) va ser crear un conte teatralitzat amb ambientació sobre el mar, i a més a més que alguns dels personatges fossin els noms de les seves classes. Ha estat un procés dur però al mateix temps molt enriquidor.Vam començar per anar a conèixer els nens i nenes de les escoles. La cap d'estudis del Pere IV ens va fer una diagnosi sobre els interessos i característiques dels petits/es de P4 i P5. Ens va servir per a plantejar-nos la [...]

Exposició permanent a Can Framis

Els alumnes de 2n i 3r d’ESO del TGPE de l’Institut Quatre Cantons de Barcelona, vam rebre la proposta de la institució de Can Framis que consistia en embellir i donar color una àrea ubicada en el Museu de Can Framis per mitjà de creacions plàstiques realitzades per ells mateixos. L’àrea on s’exhibiran els treballs finals a mode d’exposició permanent és la zona del Museu on es fan les activitats programades pel servei educatiu, un espai públic freqüentat per alumnes i personal docent de les escoles d’arreu de Barcelona. Els treballs de creació i desenvolupament artístic han sorgit de [...]

Recorregut per les xemenies industrials al Poblenou

L'ajuntament del districte va encarregar a l'alumnat d'aquest TGPE l'elaboració d'uns codis QR per a emmagatzemar informació sobre les xemeneies industrials del Poblenou i instal·lar-los, posteriorment, sobre un suport adequat a cadascuna d'elles. I és que el Poblenou, a començaments del segle XX, era conegut com el «Manchester català», ja que acollia fàbriques de tot tipus: tèxtils, com ara Ca l'Aranyó (seu de la Universitat Pompeu Fabra) o Can Felipa, metal·lúrgiques com Can Girona, farineres, adoberies, fàbriques de xocolata, de licors, químiques, etc. La conseqüència directa d’aquesta vitalitat industrial va significar que en tres dècades el nombre d’empreses passessin [...]